چند گام عملی برای مثبت فکر کردن

انرژی مثبت

تمریناتی که حال شما را خوب می‌کنند

برای داشتن یک زندگی شاد و رو به پیشرفت باید بتوانیم نسبت به زندگی نگرش مثبتی داشته باشیم و مثبت فکر کنیم. شاید بگویید با وجود این همه مشکلات و مسائلی که در زندگیم وجود دارد، چگونه می‌توانم مثبت فکر کنم. تفکر مثبت یک مهارت است که انسان‌ها می‌توانند به مرور زمان و با داشتن تمرین این مهارت را کسب کنند. شاید در ابتدا رسیدن به این تفکر مشکل باشد و با موانع ذهنی سختی مواجه شوید، اما با پشتکار به مرور زمان به این مهارت مهم دست خواهید یافت. مطمئنا با قدم گذاشتن در مسیر کسب مهارت تفکر مثبت، با گذشت زمان تأثیر مثبت آن را در زندگی خود می‌بینید و انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی این راه خواهید داشت. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی کاربردی برای مثبت فکر کردن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

قدم‌هایی برای مثبت فکر کردن

1. واژه‌های مثبت را جایگزین واژه‌های منفی کنید.

اگر از قدرت کلماتی که استفاده می‌کنید آگاه باشید، هیچگاه از واژگان منفی استفاده نمی‌کنید. واژه‌های منفی حتی اگر به آن‌ها باور نداشته باشید، در ناخودآگاه شما ثبت می‌شوند و تأثیر منفی بر باورهای شما خواهند داشت. بنابراین تمرین کنید که پیش از استفاده از یک واژه‌ی منفی، بلافاصله آن را به شکل مثبت تبدیل کنید. با این کار انرژی و اعتماد به نفس شما تا حد زیادی افزایش یافته و یک باور درست می‌رسید.

2. جنبه‌های مختلف اتفاقات را ببینید.

گاهی ما فقط به جنبه‌های ظاهری منفی انتفاقت ناخوشایند توجه می‌کنیم در صورتی که اگر بتوانیم به یک اتفاق از جهات مختلفی نگاه کنیم، احتمالا شدت ناراحتی ما نسبت به اتفاق پیش آمده کمتر خواهد شد.

3. فاجعه سازی نکنید.

گاهی تفکری که ما نسبت به یک موضوع ناراحت کننده در ذهن خود می‌سازیم، بسیار بدتر از خود اتفاق ناراحت کننده است. باید با تمرین سعی کنیم چنین افکار منفی را از خود دور کرده و کمی واقع‌بین‌تر به موضوع نگاه کنیم. در چنین شرایطی مراقب جملاتی که با خود تکرار می‌کنید باشید و سعی کنید پیش از استفاده از جملات ناامید کننده، از بار منفی آن‌ها تا حد ممکن کم کنید.

انرژی مثبت

4. از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که می‌توانید برای مثبت فکر کردن انجام دهید، استفاده از جملات تأکیدی مثبت است. به عنوان مثال جملاتی مانند “من موفق می‌شوم”، “همه چیز تحت کنترل من است”، “امروز فقط می‌خواهم به چیزهای خوب، زیبا و بزرگ فکر کنم” و … استفاده کنید.

5. به دنبال پیشرفت و کسب مهارت باشید.

در جا زدن انسان را مأیوس کرده و موجب می‌شود تفکر منفی و احساس ناتوانی به او غلبه کند. همواره سعی کنید انگیزه‌ای در خود ایجاد کرده و بر دانش و مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف زندگی بیفزایید.

6. به طور آگاهانه از افکار منفی فاصله بگیرید.

حتما برای همه‌ی انسان‌ها اتفاق افتاده است که در برخی روزها احساس غم و ناراحتی بیشتری را نسبت به سایر روزها تجربه کنند. در چنین شرایطی روحیه‌ی انسان ضعیف شده و هر فکر منفی، افکار منفی بیشتری را با خود به همراه می‌آورد. برای مقابله با این افکار شما باید به طور آگاهانه انتخاب کنید که نمی‌خواهید به افکار منفی خود فرصت رشد بدهید. از موضوعات ناراحت کننده فاصله گرفته و به ذهن خود اجازه‌ی استراحت بدهید. سعی کنید از جملات منفی استفاده نکنید و از عبارات تأکیدی مثبتی که متناسب با شرایطی که در آن قرار دارید هستند، استفاده کنید. انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید و باعث شادی و آرامشتان می‌شوند هم می‌تواند برای شما مفید باشد.

تا به این بخش از مقاله 6 مورد از مهم‌ترین نکاتی را که می‌توانند به شما در مثبت فکر کردن و داشتن حال خوب کمک کنند، بیان شده است. در ادامه می‌خواهیم به بیان برخی نکات مؤثر دیگر در همین زمینه بپردازیم:

  • خودتان را باور داشته باشید.
  • هدف‌هایی را برای خود در نظر بگیرید.
  • خواب کافی و سبک زندگی سالم داشته باشید.
  • منفی‌های زندگی خود را شناسایی کرده و در صورت امکان آن‌ها را به مثبت تبدیل کنید.
  • سعی کنید ارتباط خود را با افراد منفی‌نگر کاهش دهید و با افراد مثبت‌نگر معاشرت کنید.
  • به تفریح کردن و سرگرمی اهمیت دهید.
  • خودتان را ببخشید.
  • قدردانی و شکرگزاری را فراموش نکنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code