7 روش برای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

تمرین های کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از مهارت‌های ضروری برای هر انسانی می‌باشد. احتمال موفقیت افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، بیشتر از سایر افراد است. اعتماد به نفس در کنار داشتن مهارت کافی معجزه می‌کند. زمانی که شما توانایی و مهارت انجام یک کار را داشته باشید و از طرفی اعتماد به نفس لازم برای این عمل را نیز داشته باشید، به پیشرفت بالایی دست پیدا می‌کنید. گاهی ممکن است افراد از مهارت بسیار بالایی برای انجام یک کار برخوردار باشند اما اعتماد به نفس کافی برای ارائه‌ در آن‌ها وجود نداشته باشد، در این صورت احتمال موفقیت بسیار پایین خواهد بود.

اگر شما فرد با اعتماد به نفسی نیستید، نگران نباشید. اعتماد به نفس اکتسابی است و شما می‌توانید با تلاش و تمرین، این مهارت را در خودتان تقویت و یا حتی ایجاد کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی روش‌های افزایش اعتماد به نفس صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تمرین‌ها و روش های افزایش اعتماد به نفس

1- فکر کنید با اعتماد به نفس هستید.

همیشه فکر کنید فرد با اعتماد به نفسی هستید و این باور و تفکر را ملکه‌ی ذهن خود کنید. در صورتی که شما خودتان این تفکر را  نسبت به خود نداشته باشید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید دیگران این تفکر را نسبت به شما داشته باشند.

2- با اقتدار قدم بردارید.

نحوه‌ی راه رفتن از جمله مواردی است که می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس شما بسیار مفید باشد. سعی کنید محکم، قوی و با انرژی راه بروید.

3- شکست را قبول نکنید.

بسیاری از مردم پس از یک بار شکست، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و انواع افکار منفی در مورد خودشان به ذهن آن‌ها هجوم می‌آورد. اما باید از این بعد به جریان نگاه کنیم که ممکن است شکست و ناکامی برای هر کسی اتفاق بیفتد،  حتی موفق‌ترین افراد هم روزی شکست‌هایی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. بنابراین موفق نشدن در یک کار نباید باعث شود اعتماد به نفس افراد پایین بیاید. به شکست‌ها به چشم یک تجربه نگاه کنید.

افزایش اعتماد به نفس-من می توانم

4- ثابت قدم باشید.

اگر شما در اواسط یک کار، به دلیل مواجه شدن با برخی سختی‌ها و موانع پا پس بکشید و از انجام آن کار منصرف شوید، به مرور زمان تفکراتی مانند “من نمی‌توانم هیچ کاری را به درستی به اتمام برسانم ” یا “هیچ کاری از دست من بر نمی‌آید” و … در ذهنتان به وجود می‌آید. این تفکرات برای داشتن اعتماد به نفس بالا سم هستند. از طرفی زمانی که شما بتوانید در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات در مسیر خود مصمم و ثابت قدم باشید و آن را به خوبی به اتمام برسانید، به طور ناخودآگاه اعتماد به نفس و انرژی بالایی به دست خواهید آورد.

5- با افراد موفق معاشرت کنید.

معاشرت با افراد موفق می‌تواند در تغییر نگرش شما مؤثر باشد. شما می‌توانید شخصیت و رفتار این افراد را آنالیز کنید تا متوجه شوید چگونه به این سطح از مهارت فردی و موفقیت رسیده‌اند. از طرفی هم صحبتی با این افراد به طور ناخودآگاه اعتماد به نفس شما را در مواجهه با افراد دیگر تقویت می‌کند.

6- مسئولیت پذیر باشید.

بر عهده گرفتن مسئولیت و به انجام رساندن موفق آن می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس شما نقش مهمی داشته باشد. گاهی ممکن است هیچ مسئولیتی به شما پیشنهاد نشود، در این صورت اعتماد به نفس خودتان را از دست ندهید و خودتان به صورت داوطلبانه مسئولیتی را به عهده بگیرید.

7- از کاه، کوه نسازید.

مشکلات خود را در ذهنتان بزرگ جلوه ندهید. این را بدانید مشکلات هر چقدر هم که بزرگ باشند، شما توانایی حل آن‌ها را دارید، بنابراین از رویارویی با آن‌ها نترسید و همواره خودتان را قوی‌تر از مشکلاتتان ببینید. ضعیف دانستن خود در هنگام مواجهه با مشکلات باعث می‌شود نتوانید عملکرد خوبی را از خود نشان دهید.

در این مقاله 7 روش کاربردی برای تقویت اعتماد به نفس را بیان کردیم. علاوه بر موارد گفته شده، مثبت اندیشی، شرکت در اجتماع، به یاد داشتن موفقیت‌ها به جای شکست‌ها، صحبت کردن، مهارت نه گفتن، تعریف و تمجید از خود، پرهیز از دست کم گرفتن خود و دوری از بهانه تراشی کردن هم از جمله مواردی هستند که می‌توانند در تقویت اعتماد به نفس مؤثر باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code